Menü
Farkas Lajos pszichológus Az életünk nem mindig egyszerű. Érdemes megértenünk, miért.
Farkas Lajos pszichológus

Tudta? – A legtöbb döntésünket tudattalanul hozzuk..

2011.07.28.

Tudta? – A legtöbb döntésünket tudattalanul hozzuk..

Azt hihetnénk és talán hisszük, reméljük is, hogy döntéseink kellően előkészített, racionális folyamat eredményei. Jó érzés ez az okos és kompetens ön-élmény. Ha esetleg meg is kérdőjeleződik e tudatosság általános érvényessége bennünk, akkor legalább néhány dimenzióban biztosnak látszik számunkra a racionalitás ereje. Ilyen például a nagyobb értékű műszaki cikkek vásárlása. Susan Weinschenk szerint azonban ebben se legyünk ennyire biztosak..

Az alkalmazott pszichológia avatott képviselője pontosan a fenti problémát fogalmazta meg. Állítása szerint, erős a hit az emberekben, hogy vásárlás előtt alapos felderítést végezvén, a vásárolni tervezett cikk objektív tulajdonságai alapján, pontosan felmérik, mennyire felel meg az adott termék saját céljaiknak, akár lakásuk méreteihez mennyire illeszkedik. Mindemellett feltételezik a mindenkori vásárlók, hogy olyan további, racionális szempontok vesznek még részt a döntés kialakításában, mint a megbízhatóság, az ár versenyképessége, a műszaki paraméterek, stb.

Nyilván valamilyen szempontból érvényesülnek döntéseinkben ezek a mérlegeléseink is, de más szakértők kutatásaira hivatkozva azt találta megállapíthatónak Susan Weinschenk, hogy bár azt szeretnénk hinni mi emberek, hogy racionálisan felépített döntéseket hozunk, a valóságban nem így van. Legnagyobbrészt úgy tűnik ehelyett, hogy nem tudatos mentális folyamatok eredménye érhető legerősebben tetten döntéseink alakulásában.

A nem tudatos folyamatokhoz olyan faktorokat sorol a szerző, mint:
-milyen készüléket vásárol a többi ember, ha hozzáférhetők vásárlói vélemények azok milyenek (szociális validitás),

-milyen termék fogja megerősíteni az önmagamról kialakított képemet („elkötelezettség”, pl.: „olyan ember vagyok, aki az elsők közt birtokolja az új technológiákat”),

-van-e olyan kötelezettségem, vagy szociálisan értelmezhető tartozásom, amit kiegyenlíthetek a vásárlással (reciprocitás, pl.: „mindig a testvéremnél néztem a tv-t, mostmár ideje visszonoznom”).

 

Tehát a termékválasztás körüli mérlegelés terén kevéssé felismert, nem tudatos preferenciáinké és késztetéseinké a főszerep. Hangsúlyozza egyúttal a szerző, hogy nem keverendő a „tudattalan” folyamat az irracionális, vagy téves döntéshozatallal, helyzetértékeléssel. Utal e tárgyban arra a pszichológiai evidenciára, hogy az idegrendszeri feldolgozó folyamataink nagyobb százaléka tudattalanul zajlik, egyszerűen a feldolgozás kapacitásigénye és az automatizációs hatások miatt. Jelentős része e tudattalan folyamatoknak teljesen racionális elveken alapuló pszichés feldolgozó rendszerek részei, nem szükségszerűen irracionális, vagy szimbolikus szerveződésű. A tanulság a marketingpszichológiai következményeken túl, leginkább az önismeretünk fokozásának hasznossága lehet, hisz a megnövekedett önismeret, több tudattalan szempontunkat emelheti a tudatos feldolgozásunk részévé.

vissza

Kapcsolat

Telefonos tanácsadás         (350 Ft/perc):
+36-90/900-650 

Időpont igénylés:
+36-20/243-5892
farkas.lajos@pszichohelp.hu

Üzenetküldés

Helyszín:
Budapest, V. ker. 
Molnár u. 10.


Utalvány és klubkártya elfogadás 

Hírek - Érdekességek